Viherpesupäivä

EU:ssa valmistellaan uutta direktiiviä, jolla puututtaisiin viherpesuun eli yritysten viherväittämiin. EU Komission arvion mukaan peräti 40 % yritysten viherväittämistä on epätosia tai perusteettomia. Syken tekemässä selvityksessä puolet väittämistä oli epäasiallisia.

On aivan upea juttu, että viherpesuun halutaan – vihdoin – puuttua. Toivottavasti se myös käytännössä onnistuu. Caseja kyllä löytyy viime vuosilta vaikka kuinka. Tässä muutamia omia suosikkejani. Koska en ole perehtynyt tulevaan EU-direktiiviin tarkemmin, en tiedä ovatko nämä linjassa sen kanssa, mutta minun filtteriini ne kyllä jäivät. Minun haavissani tyypillinen viherpesun muoto on huomion vieminen pois itse päätuotteesta ja sen ilmastovaikutuksesta nostamalla keskiöön jokin yksityiskohta, jonka rooli on todellisuudessa marginaalinen.

Atria

Atria tuntuu elävän jossain rinnakkaistodellisuudessa, missä punaisen lihan ilmastovaikutus voidaan häivyttää painattamalla mainokseen ja pakkaukseen kissan kokoisin kirjaimin juuri pakkauksen – jonka osuus tuotteen ympäristövaikutuksista on muutama prosentti – hiilijalanjälki-infoa. Onhan se erikoista, ja kuvaavaa, jos lihatalon vastuullisuusviestintästrategia perustuu pakkauksen päästöjen viilaamiseen.

Atrian mainos, kuvakaappaus. Fokukseksi nostettu pakkaus lihan sijaan.
Atrian mainos, kuvakaappaus

Finnavia

Helsinki-Vantaan lentoasema (rakennus )voi ehkä olla laskennallisesti hiilineutraali, mutta lentämisestä se ei tee yhtään ympäristöystävällisempää. On vaikea ymmärtää, miten ihmiset pitävät tätä jotenkin merkittävä asiana. Lentäminen on edelleen yksi tehokkaimmista ja nopeimmista keinoista kuormittaa ilmastoa ja moninkertaistaa oma hiilijalanjälki kestämättömälle tasolle. Yhdellä meno-paluulennolla Helsingistä Piilaaksoon aiheuttaa 2500 kg C02-päästöt, jotka vastaavat yksilön koko vuoden kestävää päästötasoa. Siis: yhdellä meno-paluulennolla.

Alva

Energiayhtiö Alva (ent. Jyväskylän Energia) markkinoi pitkään polttamiseen perustuvaa vihreää kaukolämpöään päästöttömänä. Käsittämätön vedätys energiayhtiöltä, jonka todella pitäisi tietää päästöttömän ja hiilineutraalin ero. Polttamiseen perustuva energiantuotanto ei ole koskaan päästötöntä. Erityisen kiusallista on, että moni asiakas haksahti tähän ja käytti – ja käyttää edelleen – heidän argumentointiaan omassa viestinnässään kehumalla, kuinka oma lämmöntuotanto on nyt täysin päästötöntä. No, ei ole.

Alvan mainos vuodelta 2021 missä energiantuotannon kehutaan olevan päästötöntä.

BMW

Kaikki varmaan muistavat vuoden takaa, miten vaikuttavaa oli Paula Vesalan mukaan se, että että merestä löytyneitä kalaverkkoja käytetään uuden BMW:n sisäverhoilussa. Hieman epäselväksi jäi tuotteen muut päästöt ja esimerkiksi kierrätysmateriaalin todellinen osuus verhoilusta – mutta hei, autohan on suorastaan vastuullinen hankinta tämän perusteella.

BMW:n mainos HS:ssa 2022 (kuvakaappaus).

Snellman

Snellmanin mainos vuodelta 2019: Sinivalkoinen pekoni, joka on vihreä. Pakkaus tosiaan on (väriltään) vihreä, mutta edelleenkään punainen liha ei sitä ole. Paitsi jos on pahasti pilalla.

Snellmanin mainos HS:ssa vuonna 2019 (kuvakaappaus)

Nespresso

Alumiini voidaan ja se ehdottomasti pitääkin kierrättää. Mutta olisiko vastuullisin vaihtoehto kuitenkin se, ettei hanki kapselikeitintä alunperinkään? Mainos on vuodelta 2019.

Nespresso-mainos, missä kehotetaan kierrättämään alumiinikapselit.

Loppuun totean, että toivoisin kuluttajaviraston tekevän viherpesuepäilysten ilmoittamisesta vähän nykyistä helpompaa. Tällä hetkellä vaatii melkoista salapoliisityötä ja motivaatiota tehdä ilmoitus epäilemästään viherpesusta. Kynnys ilmoittamiseen tulisi olla mahdollisimman matala, tyyliin sivusto ”www.ilmoitaviherpesusta.fi” ja yksinkertainen lomake, johon voi liittää tiedostoja ja linkkejä.


Posted

in

by

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.