Tourujoen luontopolun portaat

Loppu tyhjälle vastuullisuusjargonille

Syksyn aikana minulla oli vihdoin aikaa perehtyä tulevaan viherpesudirektiiviluonnokseen. Se on ollut välillä vaikeaa mutta myös hyvin valaisevaa.

Myönnetään: en saa mitään fiboja EU-lainsäädännöstä. En tunne järjestelmää. En edes muistanut, mitä eroa on direktiivillä ja asetuksella. En myöskään osannut tulkata kaikkea lukemaani, sillä osa direktiiviluonnoksesta meni paikoin turhan yläpilviseksi.

Yksi asia on kuitenkin selvä: jos luonnos menee läpi, se tarkoittaa loppua ympäristövastuullisuusjargonille as we know it. Yksikään yritys ei saa enää kehua (kuluttaja)tuotettaan vihreäksi, hiilineutraaliksi tai ympäristöystävälliseksi – paitsi tietysti, jos pystyy sen tieteellisesti osoittamaan ja riippumattoman kolmannen osapuolen avustuksella todentamaan. Vastuullisuusjargonin villi länsi on toivottavasti kohta historiaa.

Direktiiviin tulee varmasti jäämään myös puutteita. Minuakin harmittaa yksi asia: se, että viherpesudirektiivi vaikuttaisi koskevan vain kuluttajamarkkinointia (B2C). Jättääkö tämä porsaanreiän, jota yritykset tulevat jatkossa käyttämään, jos heillä on asiakkainaan myös yrityksiä? Johtaako tämä siihen, että yritysten brändimainonta muuttuu supervihreäksi, kun tuotemainontaa ohjaava viherpesudirektiivi ei ulotu sinne?

Toivon, että näin ei olisi ja direktiivi ottaisi kantaa myös siihen. Hyvä asia on myös se, että samaan aikaan maailmaa parannetaan myös muita reittejä pitkin: esimerkiksi vihreän siirtymän kuluttajansuojadirektiivi edellyttää, että tuotteet ovat jatkossa korjattavissa ja niihin on saatavissa varaosia.


Posted

in

by

Kommentit

Yksi vastaus artikkeliin “Loppu tyhjälle vastuullisuusjargonille”

  1.  avatar
    Nimetön

    Olen samaa mieltä siitä, että viherpesudirektiivi tulee tarpeeseen ja yhtenäinen säätely asian tiimoilta on tarpeen. Tuohon huolenaiheeseen siitä, että direktiivi tulee vain kuluttajamarkkinointiin kannattaa tutustua myös EU:n valmistelemaan yritysten kestävyysraportointiin (CSRD-direktiivi), joka alkuun koskee suuria yrityksiä, mutta vaatimus yrityksen kestävyysraportoinnista laajenee yllättävän nopeasti myös pienempiin PK- yrityksiin.

    CSRD:n pääasiallinen tavoitehan on pääasiassa sijoittajien kestävien investointien paremmassa kohdentamisessa ja tämän lisäksi edesauttaa Eurpean Green dealin toteutumista. Toki direktiivi luo painetta yrityksille kehittyä, vaikkakin pakon edessä.

    Kestävyystiedot tulevat tulevaisuudessa olemaan julkisia, joka antaa mahdollisuuden tarkastella aluksi isojen ja lopulta pientenkin yritysten kestävyystietoja. Tämä varmasti ehkäisee myös viherpesua, kun yritysten kestävyystiedot ovat läpinäkyvämpiä, säänneltyjä ja raportoituja.

    Eli itse odotan ainakin viherpesu direktiiviä enemmän CSRD direktiiviä, joka laittaa koko yrityksen suurennuslasin alle, eikä vain tuotetta tai palvelua.

    -Tupu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.