Paperilasku, tuo katoava kansanperinne, on edelleen mitä moninaisin työkalu yrityksille: paitsi että sillä voi rahastaa asiakkaalta sovitun summan, sitä voi myös käyttää markkinoinnin ja viestinnän välineenä.
Teleoperaattorilla ollessani pyörittelimme laskupohjia oikein urakalla, sillä jostain syystä asiakkaat eivät ymmärtäneet mitä heiltä laskutettiin. Maahantuontialan yrityksessä ollessani muistan kirjoitelleeni laskuihin ”Rentouttavia kylpyhetkiä!” tai jotain klooripurkin tunnelmaan sopivaa. Asiakaskokemusta siis.
Samaa laskujen maailmaan sukeltamista suosittelisin Ellokselle – tosin he ovat sen jo tehneet, mutta tarkoitan nyt jotain muuta, kuin mitä seuraavaksi kuvailen.
Tilasin ensimmäistä kertaa elämässäni Elloksen verkkokaupasta jotain, eli tapetteja. Kassalla useimmat verkkokaupat eivät edes tarjoa muuta kuin luottokortti/verkkopankkimaksua, sillä etukäteen rahastettu tuote on kauppiaalle riskittömämpi. Ellos on sen sijaan valinnut toisen tien. Koin, että minua suorastaan lempeästi ohjattiin tilaamaan laskulle. Laskutuslisä, 1,95 e, tuntui kohtuulliselta yli 150 euron kertaostokseen nähden. Toimitus lähi-Siwaan oli sutjakas, ja lopulta laskukin kolahti postiluukusta.
Ja juuri tässä kohtaa sinänsä moitteettomaan asiakaskokemukseen tuli särö. Laskun mukana tuli ”vinkkipaperi” siitä, miten voin jaksottaa laskuni minimieriin jopa kolmen vuoden ajalle. Onhan se hyvä, että vaihtoehdoista tiedotetaan, mutta todellinen vuosikorko 29 % ei kuulosta kovin vilpittömältä. Jo tämä osamaksun markkinointi tässä vaiheessa prosessia herätti minussa ärtymystä, koska nyt ymmärsin paremmin, miksi lasku oli niin helppo vaihtoehto tilausvaiheessa. Suurempi otsakurttu kuitenkin tuli itse laskusta, jossa mainittiin ”nykyiseksi velakseni” 154 e. Minulle oli myös määritelty 400 euron ostoraja. En ole selvittänyt miksi sellainen on, mutta minusta raja on kovin matala. Olen varmaan epäluotettava asiakas.
Teknisesti on totta, että olen velkaa Ellokselle siihen asti, kunnes suoritukseni on kirjautunut heidän tililleen. En kuitenkaan koe tämän osoittelun parantavan mahdollista tulevaisuuden asiakassuhdettamme. Kaiken lisäksi maksun saaja on epämääräiseltä kuulostava Resurs Bank AB Suomen sivuliike, jolle pikkutekstin mukaan Ellos Finland Oy on siirtänyt kaikki laskua koskevat oikeudet.
Pientä hiomista siis vielä, sillä tästä jäi väärällä tavalla jotenkin halpa olo. Korkobisneskään ei herätä minussa erityisen positiivisia tunteita. Poikkeuksellisesti sanoisin, että kliseet kunniaan. Perinteinen ”Kiitos tilauksestasi!” tai ”Piipahdathan taas pian verkkokaupassamme!” olisi mukavampi viesti noin niin kuin jatkoa ajatellen.
Vastaa