Vastaisitko lyhyeen kyselyymme?

En liene ainoa, jonka postilaatikko tulvii tällä hetkellä erityyppisiä tutkimuskyselyitä, jotka vievät aikaani vain muutaman minuutin.

Retoriikka kukoistaa muuallakin kuin pörssiyhtiöissä, missä tehostataan liiketoimintaa tai uudelleenorganisoidutaan strategian mukaisesti.

Mainos-, media- ja digitoimistot tutkivat, mitkä sisällöt tai kaupallisen viestinnän muodot tukevat tehokkaimmin yrityksen liiketoiminnallisia tavoitteita, onko suunnitelmissa lisätä natiivimainontaa tai kehittää verkkopalvelua, mihin markkinointi-investoinnit suunnataan ensi vuonna tai millä analytiikkapalveluja tarjoavalla yrityksellä on asiakkaiden mielestä vahvin, luotettavin, innovatiivisin ja dynaamisin brändi. Käytännössä yritykset siis keräävät liidejä ulkoistamalla ennakkokartoituksen asiakkaille itselleen.

Tämä ei tietenkään ole ihme, sillä kylmien soittojen pullit ovat tänä päivänä melko surullista luettavaa. Buukkaus- ja myyntisoittoihin on helppo jättää vastaamatta, kiitos Fonecta Callerin.

Onhan asiassa toki toinenkin puoli. Periaatteessa se, että yritys tutkii, mikä asiakkaita kiinnostaa ja missä heillä on ongelmia osoittaa selvää asiakaslähtöisyyttä. Se on jopa osittain jo rehellistä asiakaskuuntelua. Kohderyhmissä on kuitenkin eroa: kun kysely suunnataan olemassa olevien asiakkaiden sijaan prospekteille, asetelman luonne muuttuu astetta myynnillisemmäksi.

Noh. Miksi ihmeessä vastaisin näihin kyselyihin?

  • Jos tutkimuksen teettäjä on kaupallinen yritys, se rahoittaa tutkimuksensa asiakasyrityksillä ja kerää tiedon ilmaiseksi niiltä, jotka vaivautuvat vastaamaan sähköpostilla tulleeseen kyselyyn.
  • Jos tutkimuksen teettäjä on yksittäinen alan toimija, se kerää itselleen liidejä ulkoistamalla ennakkotietojen keräämisen asiakkaille itselleen. Muutaman viikon kuluessa voin odottaa buukkaajan puhelua.

Jos en halua myydä aikaani ja näkemyksiäni ilmaiseksi tai jos en ole kiinnostunut vaihtamaan tai palkkaamaan mainostoimistoa, miksi ihmeessä vastaisin näihin kyselyihin?

Tutkimuskyselyt on nyt nähty. Jos haluaa herättää asiakkaissa muutakin kuin ärtymystä ja myötähäpeää, kannattaa keksiä jotain uutta. Jotain, mikä saa asiakkaan kiinnostumaan yrityksestä niin paljon, että hän jättää jälkensä mainostoimiston automaatiojärjestelmään ihan vapaaehtoisesti.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *