MTV3 tarjosi nyt joulukuussa pitkästä aikaa mukavan dokkarin meille markkinointityypeille. ”Kulutuksen sävel” on katsaus suomalaisen mainosmusiikin historiaan ja erityisesti sen kulta-aikaan 1980-luvun vaihteesta 1990-luvun alkuun.
Ennen ohjelman katsomista tein itselleni testin: mitkä mainosbiisit tulevat ensimmäisenä mieleen? Ykkösenä Fazerin Sininen hetki, kakkosena Valiojogurtti ja kolmosena Radiolinjan äänilogo. Pienen lisämietinnän jälkeen mieleen nousee Felix – herkkuja ruokapöytään ja Valio Polar. Yhdistävä tekijä? Suomalaisuus, suomen kieli ja ruoka. Radiolinjan äänilogo pyörähti mieleen todennäköisesti siksi, että olen aikoinaan kuullut biisin tuhat kertaa työn puolesta. Se onkin listallani ainoa, jota ei voi syödä.
Teoriani vahvistui ohjelman katsomisen myötä: tunnetuimmat mainosbiisit on sävelletty ruokatuotteille – joskin pahimman renkutuksen tittelin antaisin Silja Linen tunnarille. (Huomaa, etten käy koskaan risteilyllä, koska tämä ilmiselvä vaihtoehto ei tullut mieleeni missään vaiheessa.)
Dokkarin parasta antia olivat mainossäveltäjäammattilaisten muistelmat. Mm. Valiojogurtin tunnuksen kehittyminen gruusialaisesta pillimusiikista nykyaikaiseksi valssiksi tarjosi yllättävän hauskan tarinan. Entä tiesittekö, että J. Karjalainen on säveltänyt Dr.Pepper-mainoksen tunnarin? Tai että Saarioisten äänilogo on maailman vanhin edelleen käytössä oleva äänilogo? Itse en tiennyt sitäkään, että ”Tule joulu kultainen” on sävelletty SOK:lle, vaikka se on soinut vuodesta toiseen paikallisen osuuskaupan joulumainoksessa. Vaikka mainosmusiikki ei ole ollut arvostettu genre muusikkopiireissä, ainakin Matti Esko (Rekkamies), Anna Hanski (Jos et sä soita) ja Ressu Redford (Kuka on se oikea) ovat saaneet kovasti nostetta onnistuneilla tulkinnoillaan. Toisaalta, myös hölmöjä ja huippukehnoja rallatuksia mahtuu suomalaiseen mainoskavalkadiin tukuttain. Jos mainos saa katsojan tuntemaan myötähäpeää, tunne syntyy nimenomaan onnettoman biisin myötä.
Suosittelen erityisesti dokkarin kakkososaa, joka keskittyi 1980-90-lukujen mainontaan. On ilahduttavaa bongata oman lapsuutensa ja nuoruutensa mainoksia, jotka kyllä nyt muistaa nähneensä (ja kuulleensa) lukuisia kertoja, mutta aikuisen silmin kokemus voikin olla aivan erilainen. Hauskinta oli huomata, että mainoksissa ammattistylistien myötävaikutuksella minkä tahansa aikakauden muoti ja tyyli näytti hyvältä (siis myös kasari!). Helposti myös ajatellaan, että ”ennen vanhaan” mainonta oli jotenkin kiltimpää kuin nykyään. Höpöhöpö. Eroottisuus, häpeilemätön flirtti, lihaksikkaat miehet ja kauniit naiset ovat olleet mukana tv-mainonnassa jo ainakin 30 vuotta. Ja tämä vanha Hertta ja heluna -mainos sopisi ihan pienellä updatella vaikka Suomi-brändin vientituotteeksi.
Vastaa