Bisnesbambit yritysverkostossa

Olen hengaillut LinkedInissä kohta 10 vuotta. Tuona aikana palvelu on kehittynyt aika lailla nollasta sataan. Tykkään siitä, että LinkedInissä voi keskittyä asiaan. Ei vauvankakkauutisia, ei nillittäviä mielensäpahoittajia eikä noloja bilekuvia.

Näyttää kuitenkin siltä, että IRC-Gallerian varhaisin sukupolvi on löytänyt tiensä bisnesverkostoon.  Reippaasti ylivalotetuiksi käsitellyissä kuvissa manga- ja bambisilmiään söpösti kulmien alta räpsyttäviä tyttösiä listautuu yhä tiuhempaan People you may know -feedissäni. Se mikä toimi IRC-Galleriassa, toimii ilmeisesti myös yritysmaailmassa.

Niin. Pitääkö bisnesverkoston kuvan aina olla bisneshenkinen?

Mielestäni julkisessa verkostossa yritystään edustavan henkilön valokuva rakentaa osaltaan myös yrityksen imagoa, vaikkei yhteys aina olisikaan ilmeinen edes katsojalle. Asiantuntijayrityksen kannalta on tietenkin hyvä, että työntekijä antaa itsestään ensisijaisesti asiantuntevan vaikutelman. Yritys voi ohjeistaa pukeutumista työpaikalla ja asiakastilaisuuksissa, mutta se ei voi tänä päivänä enää sanella, millaisia kuvia ihmiset saavat julkaista netissä. Yritys voi vain luottaa siihen, että ihmisillä on tyylitajua ja järkeä. Yritys voi suositella jotain ratkaisua ja huolehtia, että ihmisistä on olemassa ammattilaisten ottamia kuvia.

Näin markkinointityyppinä ihmettelen usein, miten huonosti kuvan voima ymmärretään juuri siellä, missä asiantuntijuutta eniten myydään. On vastavaloon otettuja bikinilomakuvia, heilahtaneita kännykkäkuvia tai valotukseltaan ja taustaltaan täysin epäonnistuneita kuvia. Joskus ihminen on niin pieni, ettei häntä edes tunnista. Moni valitsee kuvan sillä perusteella, että näyttää omasta mielestään siinä hyvältä.  Kokonaisuus unohtuu. On paradoksaalista, että aikana, jolloin kuvia otetaan enemmän kuin koskaan, hyviä kuvia näkee vain harvakseltaan. Tai ainakin aivan liian vähän.

Hyvän bisneskuvan ei tarvitse olla tylsä pönötyskuva. (Se harvoin onkaan.) Hyvä bisneskuva välittää palasen henkilön persoonaa positiivisessa hengessä. Asiantuntijuutta korostaa myös kuvan tekninen laatu. Hyvän bisneskuvan voi ottaa sisällä tai ulkona, kesällä tai talvella. Se, että kuvan on ottanut ammattilainen, näkyy yleensä lopputuloksessa.

Bisnesbambit, tervetuloa yritysverkostoon. Oppikaa, että myös hyviä bisneskuvia voi ottaa yläviistosta. Käyttäkää siihen ammattikuvaajaa.


Posted

in

by

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.