– Vastuullisuusmarkkinoinnista Iida tässä päivää!
– Jaaha, no päivää.
– Ihan sellaisella asialla lähdin soittelemaan, että johtotason henkilönä varmasti tiedät, että tämä teidän ydinbisneshän on ympäristön kannalta yksiselitteisesti kestämätöntä.
– Jaa, miten niin? Mitä tämä nyt on? No en kyllä tosiaankaan sanoisi niin. Me ollaan ihan vastuullinen yritys.
– No me olemme vähän tutkineet asiaa, tehty sellaista taustatyötä siis. Ja laskelmat osoittaa, että teidän kohdalla ainoa ympäristön kannalta vastuullinen teko olisi – noh, lopettaa koko bisnes.
– Nyt en ymmärrä. Onko tämä olevinaan joku myyntipuhelu? Aika huonosti menee nyt.
– Niin olinkin tosiaan juuri tulossa siihen. Että tilanne ei ole ollenkaan näin paha kuin miltä se ehkä kuulostaa. Ja meillä olisi teille ehdottaa myös ratkaisua!
– Me ollaan kyllä muutenkin jo nyt paljon vastuullisempia kuin meidän kilpailijat. Maksetaan palkat ajallaan eikä osteta enää kertakäyttömukeja toimistolle.
– Kyllä kyllä. Joo me täällä Vastuullisuusmarkkinoinnissa ollaan kyllä ehdottomasti teidän puolella. Ei tosiaan haluta syyllistää ketään. Yrityksethän kuitenkin työllistää meitä ihmisiä, maksaa veroja ja on muutenkin yhteiskuntamme kantavia tukipilareita.
– Nimenomaan.
– Niin sitä olin siis sanomassa, että ei tosiaan haittaa, vaikka se oma ydinbisnes olisikin ilmaston kannalta kestämätöntä. Sitten kannattaa vaan tehdä jotain muita ilmastotekoja. Kun oikein kovasti touhuaa kaikenlaista, niin se jo itsessään luo asiakkaille mielikuvan että hei kaverit, tässäpä vasta vastuullinen yritys.
– Eli mitä se voisi esimerkiksi olla?
– No meillä on aika hyviä bentsmarkkeja yrityksistä, jotka jo osaa tän homman. Esimerkiksi tällä yhdellä vaateketjulla on sellainen ohjelma, missä voi kerätä vastuullisista ostoksista pisteitä, joilla sitten saa alennuskupongin, jolla voi ostaa lisää halvemmalla. Ja mikä parasta: niitä pisteitä kertyy jo siitä että tuo kauppaan oman kassin!
– Tuohan on tosi hyvä idea. Muovin vähentäminen on tärkeää.
– Ja sitten on muitakin hyviä. Esimerkiksi tämä hiilineutraali lentokenttä. Ne on just ajatelleet sen silleen, että kun kuitenkin ihmiset haluaa matkustella ja lentää, niin ainakin terminaalit voi olla hiilineutraaleja. Onhan sekin tärkeetä.
– No niin on. Ja ihan on mahdollista, että joku tulee vaan sinne oleilemaan. Justhan ne mainosti jotain, että kaikkien suomalaisten lentokenttä.
– Aivan. Ja tiedät varmaan, että naudanliha on vähän sellainen hyshys-aihe. Hienosti löytyy siihenkin sopivia vaihtoehtoja, jos halutaan puhua muusta kuin naudanlihan ilmastovaikutuksista. Esimerkiksi yhdellä hampurilaisketjulla on kierrätysmuovista valmistetut tarjottimet, mitä ne mainostaa. Ja sitten yksi elintarvikevalmistaja on just ruvennut laskemaan broilerin ja possun hiilijalanjälkeä. Broilerin hiilijalanjälki on pienempi kuin naudan. Ihmisethän tykkää ostaa just sellaisia tuotteita missä ne voi ajatella että hei, tein ilmastoteon kun ostin tän enkä sitä vielä pahempaa! Ihan mieletön oivallus. Jos tykkää naudanjauhelihasta, niin miksi kukaan edes haluaisi tietää mikä sen ilmastokuorma on. Parempi vaan kun ei tiedä, ettei mene maku.
– Heheh, olipa hauskasti sanottu! Joo nämähän on tosi hienoja ilmastotekoja kaikki. Kuitenkin kaikki teot lasketaan. Vastuullisuus on meillekin tärkeää. Me esimerkiksi huolehditaan meidän asiakkaista.
– Juu ilman muuta kaikki lasketaan. Ihan kaikki! Että varmaan voidaan tässä sopia sitten saman tien sellainen konsultaatiotapaaminen, eikö vaan? Mietitään mitä hienoja ympäristötekoja teidänkin firma voisi tehdä!
– No eiköhän me aina yksi tapaaminen saada järjestymään!
Vastaa