Uuden johtamisen asiantuntijat kirjoittivat hiljan resursseista. Uusi ajattelu – uusi johtaminen -kirjassa puhutaan tärkeästä asiasta, josta puhutaan noin muuten aivan liian vähän: organisaation kielestä.
Kirja auttoi minua tunnistamaan, miten aika monessa organisaatiossa mekaanista organisaatioajattelua pidetään yllä kielen avulla joka päivä. Esimerkiksi:
Ihmisten sijaan puhutaan resursseista.
Ihmisten tekemän työn sijaan puhutaan bisneksen pyörittämisestä, henkilöstön käyttöasteesta tai laskutusasteesta. Asioita ei tehdä vaan ne tuotetaan.
Asiakaskokemuksen sijaan puhutaan asiakasprosessista. Ja muistakin prosesseista.
Muutoksen toteuttamisessa keskitytään ihmisten tai kulttuurien sijaan järjestelmien ja prosessien yhdistämiseen. Ihmisten ajattelumuutoksen sijaan aika usein uskotaan uusien työkalujen ja järjestelmien ratkaisevan mahdolliset ristiriidat.
Strategian viestimisen, keskustelun ja ymmärtämisen sijaan puhutaan strategian jalkauttamisesta.
Ja käytänkö itse näitä samoja termejä? Useimpia hyvin sujuvasti, päivittäin.
Vastaa